DISK Styrelsen 2023 kallar till extrainsatt årsmöte den 31:a maj klockan 18:00 i lilla hörsalen. Fika kommer att serveras och matbiljetter som kan användas i puben kommer att delas ut till deltagarna.
Inför mötet söker DISK valberedning ny kassör, vice-kassör samt teknikansvarig. Om du är intresserad eller känner någon du tror skulle passa för någon av rollerna, nominera och sök via denna länk!
The board of the student union DISK summons to an extra annual meeting the 31th of may at 18:00 in lilla hörsalen. Fika will be served and attendants of the meeting will receive a food-ticket to use in the pub.
The election committee for DISK is also looking for a new treasurer, vice treasurer as well as a tech-manager. Interested in any of these roles or know someone who would do a good job? Apply / nominate through these links!
DISKs styrelse kallar härmed till ekonomiskt årsmöte den 22 mars 2023, kl. 18:00 i Lilla hörsalen på plan 2 i Nodhuset i Kista. Medlemmar i studentkåren DISK har rätt att delta på mötet. Fika och kaffe kommer att serveras. För frågor & kontakt, mejla styrelsen@disk.su.se
The board of the student union DISK hereby summon to the economic annual meeting on march the 22nd 2023, 18:00 in Lilla Hörsalen at the second floor of Nodhuset in Kista. All members of the student union DISK have the right to attend. Fika and coffee will be served at the meeting. Questions & contact can be done through styrelsen@disk.su.se.
3.1 Alla i tillträdande styrelsen ska få tillgång till nya mailinkorgar och bör därför fylla i ett formulär på DISKs hemsida så fort som möjligt. 3.2 Presidiet har haft möte med inspektor och administrativ chef på DSV för att diskutera DISKs ekonomiska situation. 3.3 Styrelsen gick igenom och gav återkoppling på en undersökning Kista Science City har tagit fram gällande Kista som plats och studieomgivning. 3.4 Marskalksämbetet har givit styrelsen ett dokument om medaljutdelning och uppmanar styrelsen till att ge ut fler medaljer än de gör i dagsläget. 3.5 Det köps in för mycket mat vilket ofta leder till att saker behöver slängas. Styrelsen diskuterade hur man kan anpassa den vardagliga verksamheten bättre för att slänga mindre eller när man bör rensa ut skafferiet och kylskåpet i Foo Bar.
4.1 Styrelsen diskuterade digital närvaro på styrelsemöten och hur man kan göra de så tillgängliga som möjligt utan att styrelsemedlemmar väljer att endast delta digitalt. 4.2 Styrelsen ansåg att luncherna i Foo ska fortsätta att serveras kommande termin. För att det arbetet ska kunna pågå valdes en ny kommitté in.
5.1 Punkten bordlades. 5.2 Punkten bordlades. 5.3 Styrelsen valde Sofia Lundqvist till caféansvarig för verksamhetsåret 2023. 5.4 Näringslivssektionens stadgeändring godkändes. 5.5 Styrelsen beslutade för att höja DISKs anställdas lön med 5%.
6.1 Styrelsen diskuterade att beslutspunkter som lades ut kort innan mötesdatumet ledde till mer diskussion än beslut. Detta är något som bör undvikas och arbetas med under nästa verksamhetsår. 6.2 Styrelsen diskuterade att det krävs ett förtydligande över vad som är en policy, arbetsdokument eller internt styrdokument med mera. I dagsläget leder det till onödig förvirring.
2a. Mötet antog propositionen ”Införa DISKs treåriga strategi som ett styrdokument”
3a. Mötet antog motionen ”Bildandet av den Informationstekniska Sektionen (ITS)”
4a. Mötet antog DISKs och alla sektioners preliminära verksamhetsplaner för 2023 4b. Mötet antog DISKs preliminära budget med ändringar på Systemvetardagens intäkter till 1.150.000 sek och kostnaden för lokalhyran till 1.580.000 sek
5a. Yrsa Linder valdes till Ordförande 5b. Karin Jäderberg valdes till Vice ordförande 5c. Jakob Ehrhardt valdes till Kassör 5d. Sofia Roos valdes till Vice Kassör 5e. Vlada Borets valdes till Sekreterare, Lovisa Hedström valdes till Informationsansvarig, Pontus Cedrell valdes till Teknikansvarig, Alexander Jaxgård valdes till Studerandeskyddsombud tillika utbildningsansvarig och My Karlén valdes till eventansvarig. Posten som Lokal- & personalansvarig lämnades vakant. 5f. Karin Allerbring valdes till sektionsrepresentant för Insparkssektionen, Melinda Holmqvist valdes till sektionsrepresentant för Klubbmästeriet, Kimiya Eskandari valdes till sektionsrepresentant för Näringslivssektionen, Giancarlo Valverde valdes till sektionsrepresentant för Musikaliska & Estetiska Sektionen, Sara Nordström valdes till sektionsrepresentant för Särimners Kultingar och Vladyslav Tymoschchyk valdes till sektionsrepresentant för Sportsektionen. 5g. Némo Chentre valdes till Suppleant 5h. LEVA Revision & Rådgivning i Roslagen AB valdes till ekonomisk revisor, Andreas Eckerstrand valdes till förste intern ekonomisk revisor och Sebastian Gabrielsson valdes till andre intern ekonomisk revisor 5i. Emilia Kaufeldt valdes till Förste sakrevisor och Sina Bastani valdes till andre sakrevisor 5j. Jelena Zdravkovic ratificerades till Inspektor
6a. Emma Ågren informerade om att Särimners Kultingar har beslutat sig för att föra sin verksamhet på engelska för att flera utbytesstudenter ska kunna engagera sig i sektionen. Detta kan resterande sektioner också fundera på.
3.1 Sektionsrepresentanterna ska fylla i mallar så samuel och nästa teknikansvarig så enkelt som möjligt ska kunna skapa nya DISK-användarkonton
4.1 Styrelsen diskuterar hur det nya förvaringsutrymmet fungerar och vad som kan förbättras
5.1 Musikaliska & Estetiska sektionens stadgeändring godkändes 5.2 Styrelsen biföll en motion om att bilda en ny sektion. Motionen kommer läggas till i årsmötets handlingar 5.3 Näringslivssektionen, Sportsektionen och Insparkens preliminära verksamhetsplaner godkändes 5.4 Styrelsen biföll en proposition om att införa ett nytt styrdokument för verksamhetsmål kommande tre år. Propositionen kommer läggas till i årsmötets handlingar 5.5 Insparkens stadgeändring godkändes 5.6 Styrelsen godkände att budgetposten för Lokalhyra och Systemvetardagens uppskattade intäkter ändrades. 5.7 Särimners Kultingars stadgeändring godkändes
5.1.1 Klubbmästeriets preliminära verksamhetsplan är oförändrad från tidigare år. 5.1.2 Musikaliska & Estetiska Sektionen har lagt till ett stycke om att upprätthålla bandet i sin preliminära verksamhetsplan. 5.1.3 Punkten om Näringslivssektionens preliminära verksamhetsplan bordlades. 5.1.4 Punkten om Sportens preliminära verksamhetsplan bordlades. 5.1.5 Särimners Kultingar har lagt till stycken om att de ska se över existerande policys, ha sektionsmöten och evenemang på engelska men ta bort gamejams då de sker i samarbete med spelprogrammet i sin preliminära verksamhetsplan. 5.1.6 Punkten om Insparkens preliminära verksamhetsplan bordlades. 5.1.7 DISKs har lagt till ett stycke om ekonomisk överlevnad och få ner hyran på en central nivå med Stockholms Universitet i sin preliminära verksamhetsplan. 5.1.8 Presidiet har tagit fram en treårig strategi med långsiktiga mål som ska arbeta mot att DISK som kår ska kunna leva vidare.
5.2.1 Klubbmästeriets budgetpost för inköp har höjts pga ökat intresse samt overallpriserna har stigit. Resterande budget är ej justerad för inflation däremot. 5.2.2 Musikaliska & Estetiska Sektionens budget för inköp, kickoff & tackfest har ökat. 5.2.3 Näringslivssektionens evenemangsintänker har ökat och annonsposten har sänkts. 5.2.4 Sporten har ökat budgetposten för skiweek, samt att en post för lokalkostnader har lagts till. 5.2.5 Särimners Kultingar har höjt posten för inköp för att justera för inflation samt kunna lägga mer pengar på sektionskläder och material för spex. 5.2.6 Insparkens intäkter har ökat pga. sponsorer och utgifterna på event kommer justeras efter det. Tygpåsar behöver köpas in och därför har den posten ökat. 5.2.7 Systemetardagen har beslutat att inte använda monterskärmar utan det får företagen stå för själva. En stor vägg i mitten samt mattor för ljuddämpning kommer fortfarande köpas in. 5.2.8 Kaféets preliminära budget är oförändrad. 5.2.9 Marskalkämbetets preliminära budget är oförändrad. 5.2.10 Studiebevakningens preliminära budget är oförändrad. 5.2.11 Ratatosks preliminära budget baseras på 2019s upplaga som var helt fysisk. 5.2.12 Budgetposten för medlemskap behöver justeras då pengarna som har spenderats på de nya införda nivåerna ska ligga under rätt års budget.
4.1 Studenter som läser sista året på spelutveklingsprogrammet har en utställning 21/12 och det vore ett utmärkt tillfälle för DISK att stå och prata. Styrelsen tycker det låter lovande, förutsatt att folk inte har åkt på ledighet. 4.2 Datorn i Foo Bar behöver bytas ut. En av styrelsemedlemmarna har tagit med sig en laptop som kan fungera som temporär ersättning, åtminstone till en mer långsiktig lösning införts. 4.3 Styrelsen borde ha en gruppöverlämning med nästa styrelse där man ger de en ordentlig introduktion till styrelsearbetet. Styrelsen planerar att sammanställa överlämningen och slutföra dokumentet ”rollbeskrivningar” 7/12 och hålla överlämningen 15/12. 4.4 Det råder oklarheter kring vilken policy som gäller främst och för vilka. Ordförande förtydligar med att först kommer lagen, därefter DISKs stadga och sen dess policy. Efter det kommer sektionernas policys. 4.5 Särimners Kultingar vill ha ett till skåp så att deras undersektion ska kunna förvara sina miniatyrer. Alla skåpen utanför jobbartoan är tagna, men i och med att aktivrummet flyttar ut kanske det finns mer plats i de nya skåpen. 4.6 Det har varit väldigt varmt i byggnaden på sistone, inte bara på våning 2. Detta beror troligtvis på olika inställningar på andra våningsplan, men det berör inte oss.
5.1 Styrelsen beslutade om att ändra sektion 7.5.1, 7.5.2 & lade till 7.5.6 i DISKs policy. Den 21/11 ska även allt ha flyttats ut ur aktivrummet. 5.2 Styrelsen beslutade om att lägga till ett stycke angående droger i DIKSs policy. 5.3 Kommittén som ansvarar för PROG1-sittningen kommer inte ha tid åt att göra den. Styrelsen beslutar för att ge över ansvaret till andra medlemmar och arbeta vidare med den på nästa workshop.
3.1 Samtliga styrelsemedlemmar har fått ett formulär från valberedningen som de ska fylla i så fort de kan.
4.1 Styrelsen diskuterar om att ta fram flera kompendium till kurser. Det är dock upp till varje kursansvarig om att ta fram ett sådant, presidiet ska prata med inspektorn om detta.
5.1 Styrelsen beslutade sig för att engagera sig i musikhjälpen genom att hålla i en insamlingspub 14/12. 5.2 På ett tidigare möte beslutades det att möbler ska flyttas ut ur aktivrummet då det ska göras om till ett vilorum för våra anställda. styrelsen beslutade sig att köpa in möbler för detta med ett maxtak på 8000kr. 5.3 Generalerna till Ratatosk valdes in! 5.4 Alexander Jaxgård valdes in till ordinarie ledamot mot studerandeskyddsombud tillika utbildningsansvarig.
Kära DISK medlemmar, Detta är en officiell kallelse till DISKs Årsmöte med Val 2022, som äger rum 30e november.
På årsmötet så ska en ny styrelse väljas, nästa års verksamhetsplan godkännas, potentiella beslut om stadgeändringar tas, med mera. Årsmötet är ett jättebra tillfälle för DISKs medlemmar att få insikt i styrelsens arbete och se till att påverka kårens verksamhet.
Potentiella motioner ska tillhandahållas Styrelsen senast 14 dagar innan mötet, dvs 16e november senast. Skicka in era motioner till styrelse@disk.su.se med ”Motion Årsmöte med Val 2022” i ämnes raden.
För att ha närvaro-, yttrande- och rösträtt på mötet krävs ett medlemskap i DISK. Du måste kunna bekräfta ditt medlemskap med ett kvitto eller genom uppvisande av Studentkortet. Stödmedlemmar har närvaro- och yttranderätt.
—- Dear DISK members, this is an official summon to DISK’s Annual Meeting with Elections 2022, which takes place on the 30th of November.
At the annual meeting, a new board shall be elected, next year´s Activity Plan approves, any potential decisions taken on changes to the Statute, etcetera. The annual meeting is a great opportunity for DISK’s members to gain insight into the board’s work and to be able to influence the union’s activities.
Potential motions shall be in the possession of the Board at least 14 days before the meeting, ie on Wednesday 16th of November the latest. Send your motions to styrelse@disk.su.se with ”Motion Årsmöte med Val 2022” as the subject.
To have the right to attend, speak and vote at the meeting, a membership in DISK is required. You must be able to confirm your membership through a receipt or by showing your Studentkortet. Support members have attendance and speaking rights.
Agenda as well as meeting documents in Swedish through this link: 2022 Årsmöte med Val
A warm welcome to Lilla hörsalen on the 30th on November 2022!
2.9.1 Informationsansvarig har ordnat en kanal där styrelsemedlemmarna kan följa arbetet som förs på workshopen löpande. 2.9.2 Styrelsen avvecklade kommittén då de nyinvalda suppleanterna kan hjälpa till med arbetet. 2.9.3 PROG1-Sittningskommittén har bokat ett möte till nästa vecka. 2.9.4 De ekonomiska revisorerna är skeptiska till förslaget. DISK äger inte kårlokalen Foo Bar vilket innebär att DSV måste godkänna installationen först.
3.1 Foo Bar har förbättrats med nya gardiner, en AC till ölrummet och ett nytt avtal med Tomp som kommer innebära nya dryckeskyllar. Vad som kommer göras av de gamla kylarna är ej bestämt än. 3.2 Närsdagen är ett nytt evenemang som Näringslivsssektionen kommer annordna 12/10. Alla i styrelsen kan hjälpa till med att sprida ordet. 3.3 En sharepoint för att samla dokumentation kring finsittningar har upprättats. 3.4 Deadlinen för sektionerna att sätta preliminära budgetar är sista oktober.
4.1 Brandutbildningar i DSVs lokaler har blivit släpande pga. corona. Styrelsen diskuterade kring krav på att evenemangsansvariga ska ha brandutbildning, vilka som ska gå på nästa utbildningstillfälle och om DSV kan täcka kostnaderna. 4.2 Diskussion kring att införa en basutbildning fördes. Den ska vara till för att utbilda medlemmar att vara ansvariga för aktiviteter i Foo Bar som inte har alkoholservering. En event- & utbildningskommitté för att fortsätta arbetet bildades. 4.3 Styrelsen diskuterade vidare ansvarsnivåer för aktiviteter i Foo Bar. Arbetet kommer fortsätta inom event- & utbildningskommittén. 4.4 Styrelsen diskuterade sektionsrepresentanterna och hur kommmunikationen emellan dem fungerar och kan förbättras.
5.1 Eventansvarig ska bestämma när nästa städdag ska ske och informera om när datumet är satt. 5.2 Aktivrummet är fyllt med saker och bör tömmas. Styrelsen ska göra om det till ett vilorum för personalen och flytta förvaringen till nya skåp bakom skynket i Foo Bar samt katakomberna. 5.3 Styrelsen bestämde att DISKs årsmöte ska äga rum 30/11 kl 18. 5.4 Styrelsen beslutade sig över att ett möte där accessnivåer ska diskutera kommer hållas 26/10 kl 10. Alla styrelsemedlemmar från alla sektioner är inbjudna. 5.5 Nya firmatecknare valdes in.