Vanliga frågor & Svar (FAQ)

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”4.9.0″ _module_preset=”default” custom_padding=”20px||||false|false”]

Här har vi samlat de allra vanligaste frågorna vi brukar få från våra medlemmar för att svara på dem. Hittar du inte svaret på din fråga här, kan du alltid maila kx@disk.su.se

Betalning

Vilka betalningsätt funkar hos er?

Vi tar kort i kårexpeditionen, kaféet och i Foo Bar. DISK har inte längre någon kontanthantering.

De kort vi tar är MasterCard, Visa, Maestro, American Express, Diners Club och JCB.

Jag har tappat bort/inte fått mitt inbetalningskort, kan jag få ett nytt?

Vi kan tyvärr inte skicka ett nytt inbetalningskort. Du kan istället bli medlem via vår hemsida eller besöka vår kårexpedition på DSV för att köpa ditt medlemskap.

Jag vill ha en återbetalning för medlemskapet, hur gör jag?

Tyvärr betalar vi inte tillbaka avgiften för medlemskap. Detta står i våra stadgar, som du kan hitta här.

SSSB

Varför är jag parkerad i kön hos SSSB?

Det kan bero på flera saker. Vanligast är att du inte är medlem i DISK eller att du inte är registrerad hos SU/DSV. För att du ska kunna använda ditt DISK-medlemskap för SSSBs bostadskö behöver du studera och vara registrerad på SU/DSV.

Det kan också bero på att du använt olika email-adresser hos oss gentemot SSSB. då kan inte SSSB hitta ditt DISK-medlemskap.

Det är upp till dig att se till att du uppfyller dessa krav. Om du har kontrollerat din mailadress och att du är registrerad på kurser, men fortfarande har problem är du välkommen att kontakta oss på kx@disk.su.se.

Studentkortet

Jag har inte fått mitt Studentkort, hur får jag det?

Studentkortet skickas till appen ‘Studentkortet’ och dyker upp där inom 48h av din betalning. Vi skickar inte längre ut fysiska kort, eftersom vi vill vänja om vår miljö. Vill du ändå ha ett fysiskt kort kan du ansöka om det på Studentkortet.se.

För att se kortet i appen kan det hända att du måste logga in och ut igen, det finns också en knapp i hörnet för att uppdatera kortet. Ditt kort ska också ha DISKs logga för att kunna bekräfta ditt medlemskap.

Om det dröjer mer än 48h så titta förbi kårexpeditionen eller skicka ett mail till kx@disk.su.se så hjälper vi dig.

Varför har jag fått ett Studentkort?

Studentkortet är ditt medlemskort i Studentkåren DISK och ett studentID i ett. Studentkortet är därför ditt bevis på att du är medlem i DISK, vilket du behöver visa upp för att få dina medlemsrabatter i Kårexpedition, kafé och Foo Bar.

Du behöver också kortet för att exempelvis visa upp att har rätt till studentrabatten på ditt SL-kort. När du blir medlem i DISK bör ditt kort ha vår logga på sig.

Jag är medlem, men har inte DISKs logga på mitt studentkort. Hur får jag det?

Om DISKs loga inte visas på ditt studentkort kan du behöva uppdatera kortet. Det kan du göra via den lilla knappen i hörnet i kort-vyn. Om inte det fungerar kan du också prova att logga in och logga ut. Tänk också på att det kan ta 48 timmar innan ditt medlemskap registreras.

Om det fortfarande inte fungerar, kan någon ha blivigt knasigt med ditt medlemskap. Skicka då ett mail till kx@disk.su.se så hjälper vi dig lista ut vad som blivit tokigt.

Varför har jag inte fått ett mail från Studentkortet?

När du registrerat och betalat ditt medlemskap skickas ett mail ut inom två till tre dagar. I mailet får du inloggningsuppgifter för att kunna logga in i Studentkortets mobil-app. Det händer att detta mail hamnar i skräpposten, så kolla där!

Varför har jag inte fått SL-loggan på mitt Studentkort?

För att ha rätt till studentrabatt på SL-kort så måste du ha en studietakt på minst 75% (22,5 hp per termin) och att studietakten är registrerad hos Stockholms Universitet/DSV innan du blir medlem. Om du ändå inte har fått en SL-logga på ditt studentkort kan du antingen komma till kårexpeditionen eller kontakta oss via e-post på kx@disk.su.se.

Vilka rabatter får jag med Studentkortet?

Studentkortert har massor av rabatter på alla möjliga olika butiker. Studentkortets alla rabatter går att hitta på studentkortet.se. Letar du efter en särksild rabatt kan du söka på deras hemsida efter den butik eller produkt du är intresserad av.

Övriga frågor

Jag har gjort en adressändring, men min gamla adress är fortfarande registrerad hos DISK. Varför?

Vårt medlemsregister uppdateras gentemot folkbokföringsregistret ca 2 gånger per år. Därför ändrar du enklast dina adressuppgifter hos DISK genom att skicka ett mail meddin nya adress till kx@disk.su.se. Glöm då inte att skriva ditt personnummer. Du kan också komma och fylla i en adressändringslapp i kårexpeditionen.

Jag har tappat bort mitt passerkort. Hur får jag ett nytt?

Har du tappat bort ditt passerkort betalar du för ett nytt i kårexpeditionen. Hos oss får du då ett digitalt kvitto som du mailar tillsammans med ditt SU-användarnamn till passerkort@dsv.su.se. Här ifrån är det DSVs ärende, och du kommer sedan kunna hämta ut ditt passerkort enligt deras anvisningar.

Detta gäller enbart om du tappat bort ditt passerkort. Har det istället gått sönder, ersätter DSV ditt kort gratis.