Hejsan allihopa! Idag kom nya restriktioner från folkhälsomyndigheten (FHM) med anledningen av den ökade smittspridningen av Covid-19. (https://www.krisinformation.se/nyheter/2020/oktober/skarpta-allmanna-rad-infors-i-stockholm-vastra-gotaland-och-ostergotland?fbclid=IwAR1WPjyEUCPnh87V-UuG9H73ui-glICDrQ1Qgz6AnOoUnqAoYHHjcYBDV-I)

DISK har hittills tagit sitt ansvar genom att följa de restriktioner och rekommendationer som FHM kommit ut med trots att rekommendationerna inte alltid varit avsedda för våra typer av event och slutna sällskap. Med det i åtanke kan vi inte heller med gott samvete bortse från de nya restriktionerna och det nya skärpta läget.

De nya rekommendationerna uppmanar till att begränsa kontakt med människor utanför sitt hushåll. Att gå på våra event är såklart frivilligt, men det går inte att komma undan det faktum att många studenter reser kollektivt, och därmed kommer i kontakt med människor som inte har något annat val än att åka kollektivt.

Detta är en av många anledningar till att vi därför väljer att ställa in alla fysiska event och möten fram till 19e November.

Det tar emot för oss, eftersom vi vill finnas här för er studenter och kunna erbjuda både studentnytta och studiesociala aktiviteter. Men den ökade smittspridningen och våra medlemmars säkerhet är något som behöver tas på allvar. Vi hoppas självklart att vi alla kan ses igen snart och hoppas alla våra medlemmar tar hand om varandra. Givetvis kommer vårt arbete med studentnytta fortgå på distans i form av digitala event, DISK workshop och studiebevakning.

Om ni har några frågor får ni gärna kontakta vårt presidiepar via ordf@disk.su.se

Ta hand om er,
DISK Ordförande & Vice ordförande